Wat jij kan leren van Sohome's obsessie voor klantbeleving & techniek
Sohome groeit al jaren structureel door, zelfs als de markt dipjes kent. Hun succesformule? Extreme klanttevredenheid + alles zoveel mogelijk automatiseren + een sterk merk bouwen met een eigen stijl.
WAT MAAKT HET GROEIVERHAAL VAN SOHOME ZO INSPIREREND? Van oudsher is de meubelbranche een klassieke: online bestellen voelt eng, levertijden zijn onduidelijk en leveranciers werken met verouderde processen. Sohome zag al vroeg dat automatisering de enige weg was naar schaalbaarheid - en daarmee naar succes. Het voedde leveranciers op, koppelde systemen slim aan elkaar en zette zo stap voor stap de meubelbranche naar hun hand. Die koppigheid (“We doen het schaalbaar of we doen het niet”) heeft het bedrijf ver gebracht.
Over Sohome
Sohome.nl begon in 2007 als een van de eerste meubelwebshops van Nederland. Inmiddels is het bedrijf een gevestigde naam met bijna 2 decennia aan e-commerce ervaring, een uitgesproken merk en een 450 m² grote conceptstore. Oprichters Mark van den Top, Antonie van Huis en Willem van Huis runnen vanuit Barneveld het team met inmiddels 19 collega’s.
Van links naar rechts: Willem van Huis, Antonie van Huis en Mark van de Top
Ik sprak Willem in de Sohome conceptstore in Barneveld.
Wat je van Sohome kan leren op het gebied van online marketing:
Bouw een merk waar klanten zich mee willen associëren
Meubelpartner was na 13 jaar weliswaar een bekende naam in de markt, maar vooral een hele generieke. Van klantloyaliteit was nauwelijks sprake, omdat klanten zich niet verbonden voelden. Met Sohome werd een inspirerend woonmerk gebouwd. Vanaf dag 1 bleek het een schot in de roos. Conversieratio, retentie, naamsbekendheid: alles schoot omhoog.
Wees kritisch of kortingen wel bij je merk passen
Als je je klanten opvoedt met het idee dat er altijd korting te halen valt, kom je dan ooit nog uit die aanbiedingengekte? In de meubelbranche is prijsstunten de normaalste zaak van de wereld. Sohome doet er niet aan mee en klanten malen daar niet om. Staan voor je producten en kwaliteit komt sterk over.
Haal zoveel mogelijk marketingkennis in huis
Een trend die ik nu bij elke editie van Webshop Groeiverhalen zie terugkomen: webshops starten met het uitbesteden van online marketing, maar halen het snel terug in huis. Niemand kent jouw product beter dan jijzelf. Bedenk hoe jij strakker op de bal kunt zitten, sneller kunt bijsturen en begrijpen wat er echt in de markt gebeurt. Natuurlijk kan je niet álles in huis halen, maar start eens met het marketingkanaal dat voor jou het meeste impact maakt.
Wat je van Sohome kan leren over het bouwen van een toekomstbestendige e-commerce organisatie:
Automatiseer wat je automatiseren kan
Tuurlijk, dat ene handmatige taakje van 5 minuten per dag lijkt niet veel werk. Maar op jaarbasis heb je het ineens over een halve werkweek die wordt weggegooid. Maak je leven makkelijk en denk na hoe je processen schaalbaar en geautomatiseerd kunt inrichten. Daar profiteer je op de lange termijn altijd van.
Klantenservice is geen kostenpost, het is een marketingkanaal
Ondanks de onzekerheid over levertijden in de meubelbranche zijn klanten lyrisch over de service van Sohome. Door pro-actief alles in het werk te zetten om klanten happy te maken, is het voor Sohome een marketingkanaal geworden. Minder retouren en juist meer positieve reviews en mond-tot-mondreclame.
Durf te investeren voordat het oncomfortabel wordt
Je webshop gaat door duidelijke groeifases heen. Vaak kom je dan op een punt waarbij alles precies lekker loopt qua efficiëntie, overzicht en winstgevendheid. Om door te groeien is een serieuze investering nodig. Jij voelt als webshopeigenaar nu waarschijnlijk direct op welk vlak dat voor jou zit. Durf die investering te doen op momenten dat het nog comfortabel voelt. Handel met een vooruitziende blik en niet achteraf vanuit paniek.
Willem vatte ons gesprek mooi samen:
“Ons bedrijf is gebouwd op techniek en automatisering, een obsessie voor klanttevredenheid en een goed product met branding. Jarenlang investeerden we in schaalbare processen en het nakomen van onze leverbeloftes. Sinds de rebranding naar Sohome klopt het totaalplaatje steeds beter. Onze branding straalt vertrouwen uit en versterkt alles wat we al deden.”
Geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen?
Juist het contrast met eerdere edities over Dutchies en Cloudpillo maakt het verhaal van Sohome zo inspirerend. Geen honderden procenten groei per jaar, maar gestaag en doordacht doorgroeien. Als je het mij vraagt, misschien wel net zo knap.
Anyways, dat was ‘m weer. Tot volgende maand!
Klein tipje van de sluier: we blijven in de woonbranche. In augustus duiken we in het groeiverhaal van verfmerk LAB.
Groe(i)t,
Andy Vinkenborg
PS: ben jij of ken jij een webshop die het verdient centraal te staan in een volgende editie? Mail me op andy@andyvinkenborg.nl
PPS: Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:
De Webshop Groeiversneller. Je webshop groeit, maar iets blokkeert je. In 1 dag breken we daar samen doorheen, zodat jij weer vol vertrouwen kunt opschalen. In de weken daarna help ik je om door te pakken. Zo blijft het niet bij plannen of goede bedoelingen, maar komt je bedrijf écht in beweging.
Winnende Webshopstrategie. Binnenkort start ik met de pilot van mijn jaartraject. Van losse marketingflodders naar voorspelbare en schaalbare omzetgroei. Wil je de eerste succescase worden tegen een testtarief? Stuur me een berichtje.
Losse sparringsessies. Als groeistrateeg bied ik ondersteuning bij het oplossen van al jouw vraagstukken. Van CMS-keuze en partnerselectie tot specifieke marketinguitdagingen. Laten we sparren.
Leg me jouw groeivraagstuk voor in een vrijblijvende kennismaking.