Shampoo Bars: van groen pionieren naar merk voor de massa
Toen nog niemand vaste shampoo kende, creëerden zij zelf de vraag. Nu zet Shampoo Bars de stap naar een breder publiek. Met een rebranding, maar vanuit dezelfde missie: voor plasticvrije badkamers.
WAT MAAKT HET GROEIVERHAAL VAN SHAMPOO BARS ZO INSPIREREND? 7 jaar geleden kende nog niemand vaste shampoo. Toch zagen Lyan en Mark de potentie. Meeliften op marktvraag is niet zo moeilijk, hem creëren wel. Shampoo Bars zette een totaal nieuwe productgroep op de kaart en zag vervolgens concullega’s komen en gaan.
Door zichzelf continu te blijven ontwikkelen, is het bedrijf geëvolueerd van een groene pionier tot een merk voor de massa. Want Shampoo Bars weet: op schaal maak je pas echte impact.
🫧 Over Shampoo Bars
Thuis aan de keukentafel startten Lyan Garritsen en Mark Sanders in 2018 met het verkopen van vaste shampoo. ‘Klassieke’ shampoo bestaat voor 80% uit water waardoor het onnodig duur is en per se in plastic moet worden verpakt. Shampoo Bars wilde het anders doen: de eerste vaste shampoo van Nederland, handgemaakt, zonder microplastics en met pure, vegan ingrediënten. Met een team van 8 collega’s bouwen ze dagelijks aan hun missie: elke badkamer plasticvrij.
Dit jaar bereikt Shampoo Bars de magische grens van 10.000.000 (tien miljoen!) bespaarde plastic flessen. Het assortiment bestaat inmiddels uit 120+ producten: naast alternatieven voor shampoos voor elk haartype ook voor bijvoorbeeld deodorant, zonnebrand en scheerschuim.
Ik sprak Lyan op het heerlijk ruikende en compleet volgebouwde hoofdkantoor slash magazijn in Spankeren, op de Veluwe. Het werd een mooi verhaal over duurzaamheid, creativiteit en het creëren van marktvraag.
🧠 Wat je van Shampoo Bars kan leren op het gebied van online marketing:
Marktvraag creëren en marktvraag afvangen zijn totaal verschillende werelden
Toen Shampoo Bars begon, was het concept ‘vaste shampoo’ nog totaal onbekend. Niemand Googlede ernaar. Shampoo Bars creëerde zelf de vraag via Instagram en storytelling. Dat vraagt om een totaal andere aanpak dan adverteren op bestaande zoektermen. Je moet eerst het probleem zichtbaar maken.
Kijk naar customer lifetime value, niet alleen naar een eerste aankoop
Komt jouw klant vaker terug? Stuur alles daarop aan. Shampoo Bars weet precies hoe vaak klanten terugkomen, met welk ritme en welke voorkeuren. Ze richten hun advertenties, gepersonaliseerde e-mails en abonnementen daarop in. Door niet alleen de eerste aankoop maar juist de totale klantwaarde (CLV) leidend te maken, wordt alles rendabeler.
Als founder heb je een verhaal te vertellen, doe dat dan ook
Lyan is één van de actiefste founders op LinkedIn die ik ken. Om verschillende redenen: haar duurzame missie uitdragen, bewustwording te creëren en mensen aan te trekken die bij het merk passen. Directe verkoop is niet het doel, het verhaal vertellen wel. Hoe zou jij LinkedIn in kunnen zetten?
Investeer in top-of-funnel campagnes
Ook al wordt vaste shampoo steeds bekender, toch blijft Shampoo Bars stevig inzetten op top-of-funnel campagnes. Het blijft een gedragsverandering voor nieuwe klanten en dat kost tijd. Continu uitleggen hoe het werkt, waarom het beter is dan klassieke alternatieven en wat het oplevert. Zonder begrip geen overtuiging en zonder overtuiging geen conversie.
💼 En wat je van Shampoo Bars kan leren over het bouwen van een toekomstbestendige e-commerce organisatie:
Bouw een trouwe community & betrek ze overal bij
Vanaf dag 1 speelt de community een sleutelrol bij Shampoo Bars. Van de eerste productlanceringen tot het testen van nieuwe geuren en het samen ontwikkelen van productideeën. De doelgroep wordt oprecht betrokken bij alles. Niet als marketingtrucje, maar als de kern van het bedrijf.
Wees je bewust van risicospreiding
Corona liet zien hoe snel de wereld op z’n kop kan staan. Waar het ene bedrijf piekte, kwam het andere stil te staan. Het geeft aan hoe belangrijk risicospreiding is. Online vs offline, B2C vs B2B, platformonafhankelijkheid. Shampoo Bars heeft vandaag de dag een gezonde mix. En jij? Hoe robuust is jouw organisatie op dit vlak?
Duurzaamheid is geen USP meer, het is een basisvoorwaarde
5 jaar geleden was duurzaamheid nog een onderscheidend vermogen. Nu is het een minimale vereiste. “Als je niet duurzaam bent, ben je sowieso af,” zegt Lyan. De tijd dat je puur kon teren op je duurzame label is voorbij. Dat betekent dat je ook op andere vlakken moet uitblinken: in merkbeleving, productkwaliteit en service.
Durf jezelf opnieuw uit te vinden wanneer je groeit
Shampoo Bars begon als nicheproduct, maar weet dat het voor echte impact de massa moet aanspreken. Ze zijn niet bang om grote strategische keuzes te maken en los te laten wat ooit werkte. Want zoals Loesje het zegt: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.”
Houd de kern van je bedrijf ‘in huis’, zoek partners voor de rest
Weet wat jouw merk uniek maakt en houd dat dichtbij. Shampoo Bars weet heel goed waar ze blij van worden én goed in zijn: creativiteit & branding. Dat is de kern van het bedrijf, dus blijft het in-house. Voor al het andere worden externe partners gezocht. Zo blijft het team overzichtelijk en de business enorm schaalbaar.
1 quote van Lyan die alles mooi samenvat:
“We zijn ooit begonnen met het maken van een bar, maar bouwen inmiddels aan iets veel groters. Shampoo Bars is een beweging. Op naar elke badkamer plasticvrij.”
Geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen?
💚 Waarom ik zo enthousiast word van Shampoo Bars
Ik heb een voorliefde voor groene merken, maar net zo’n grote passie voor e-commerce. Shampoo Bars laat zien dat duurzaam ondernemen prima hand in hand kan gaan met een gezond businessmodel. Je kunt én geld verdienen én impact maken.
Door zichzelf continu te blijven ontwikkelen, evolueert het bedrijf van een groene pionier tot een merk voor de massa. Want als je de massa in beweging krijgt, maak je echt het verschil. Ik weet zeker dat die 10 miljoen bespaarde plastic flessen nog lang niet het einde is.
Dat was ‘m weer voor deze maand. Bedankt voor het lezen!
In oktober ben ik terug met het Groeiverhaal van Chiel Kraai. Of eigenlijk met de Groeiverhalen van Chiel. Want stilzitten kan deze serie-ondernemer niet. Waarschijnlijk ken je hem als oprichter van Welvaere en/of Icetubs. Hoe hij zulke inspirerende bedrijven bouwt, vertelt ie je volgende maand alles over.
Tot dan!
Groe(i)t,
Andy Vinkenborg
PS: ben jij of ken jij een webshop die het verdient centraal te staan in een volgende editie? Mail me op andy@andyvinkenborg.nl
PPS: heb je een specifiek e-commerce groeivraagstuk en zin om er samen een oplossing voor te vinden? Leg ‘m me voor in een vrijblijvende kennismaking. Wie weet kan ik je verder helpen.