Van Bol tot Brand: zo bouwt Miss Jules duurzaam een merk
Van bijverdienste op Bol naar een sterk merk met een missie. Miss Jules groeit duurzaam met de focus op de lange termijn, een ijzersterk product en persoonlijke service. Wat jij daarvan kan leren?
WAT MAAKT HET GROEIVERHAAL VAN MISS JULES ZO INSPIREREND? Waar Bol.com wordt overspoeld door dropshippers en get-rich-quick-zoekers, zwom Miss Jules volledig tegen de stroom in. Geen snelle winst, maar duurzaam bouwen aan een merk met betekenis. Ze investeren voordat het nodig (of te laat) is, houden alles persoonlijk en kiezen steeds bewust voor de lange termijn. Ook als dat op korte termijn soms lastig is.
Over Miss Jules
Sinds 2020 verkoopt Miss Jules hoogwaardige nagelproducten zoals BIAB en gellak. Met bewuste formules en producten van salonkwaliteit creëren vrouwen thuis hun eigen manicure-ervaring. Deze maand rondde Miss Jules de overname van een ‘concullega’ af, waardoor het assortiment verder uitbreidt naar gelnagelstickers.
Elke aankoop steunt Stichting Julian Ontwikkelt, opgericht om zoon Julian te helpen bij zijn zeldzame ontwikkelingsachterstand. Zo draagt elke gelakte nagel bij aan een mooiere wereld.
Ik sprak Samantha, de aanstekelijk enthousiaste oprichter van Miss Jules.
Wat je van Miss Jules kan leren qua online marketing:
Marketplaces zijn een middel, niet het doel
Voor Miss Jules was Bol.com de springplank naar hun succes. Nog altijd is het een belangrijke afzetmarkt, maar wordt goed nagedacht over hoe klanten vervolgens naar de webshop getrokken worden voor vervolgaankopen. Zo bouw je alsnog merkloyaliteit en trouwe fans op. Zet je marketplaces in als een verkeersbron of eerste kennismaking, niet als eindstation.
Investeer in sterke beelden die converteren
Productafbeeldingen zijn het meest prominente element op je productpagina. Zorg ervoor dat je klanten hier informeert en enthousiasmeert. Miss Jules investeert veel in productrenders en sterke visuals. Dat blijkt een stuk krachtiger dan een foto van een los potje nagellak. Opnieuw was Bol de springplank en is dit uitgebreid naar de eigen webshop en advertenties.
Stuur op totaalresultaat, niet op een losse kanaal-ROAS
Elk kanaal rapporteert z’n eigen waarheid. Kijk naar wat je onderaan de streep echt overhoudt, voordat je inzoomt op specifieke kanalen. Blijf kritisch op wat bureaus en platformen rapporteren en stuur bij waar nodig. Marketingkeuzes durven herzien is geen zwakte.
Wat je van Miss Jules kan leren over het bouwen van een toekomstbestendige e-commerce organisatie:
Investeer vóórdat iets urgent wordt
Miss Jules investeert met het oog op de lange termijn. Een voorbeeldje: bij de eerste serieuze groeipijnen werd al gestart met de zoektocht naar een nieuwe webshop, niet pas toen het al te laat was. Daardoor handelen ze vanuit overvloed, niet uit noodzaak. Dat is ondernemen met een gerust hart.
Blijf persoonlijk, ook als je schaalt
Samantha is het gezicht van het bedrijf en blijft centraal staan; vanuit de klantenservice en socials kom je haar continu tegen. Ook bij opschalen richting een externe fulfilmentpartij is dit gebleven via handgeschreven kaartjes. Zo behoudt Miss Jules altijd de menselijke touch.
Bouw stap voor stap aan je merkfundament
Voor alles is een tijd een plaats. Miss Jules begrijpt dat te snel groeien of internationaliseren naast (omzet)voordelen ook andere gevolgen kan hebben. Alles op het juiste moment. Vertrouw op je onderbuikgevoel.
Verzamel de juiste mensen om je heen
Miss Jules zoekt specialisten die het bedrijf aanvullen, niet puur hun werk uitvoeren. Partners die mee- en vooruitdenken. Zoals een marketeer met affiniteit in de beautybranche of een salesagent die Samantha ontlast en versnelt. Strategisch teamdenken kan niet vroeg genoeg beginnen. Leun niet te lang op alles zelf blijven doen.
De mindset van Miss Jules in 1 zin:
“We investeren niet omdat het moet, maar omdat het goed voelt. Dat geeft rust, vertrouwen en ruimte om op de lange termijn te bouwen.”
Geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen?
Dat was ‘m weer voor deze maand. Tot de volgende!
(Kleine spoiler: in de volgende editie komt Lars van Cloudpillo aan het woord. Ik zit nog na te stuiteren van ons interview over hun reis naar een jaaromzet van 36 miljoen in amper 4 jaar tijd. Stay tuned!)
Groe(i)t,
Andy Vinkenborg
PS: ben je of ken je een webshop die het verdient de volgende editie centraal te staan? Mail me op andy@andyvinkenborg.nl
PPS: Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:
Winnende Webshopstrategie. Binnenkort start ik met de pilot van mijn jaartraject. Van losse marketingflodders naar voorspelbare en schaalbare omzetgroei. Wil je de eerste succescase worden tegen een testtarief? Stuur me een berichtje.
Expert Review. Het voorgestelde jaarplan van je marketingpartner, een campagne-opzet of een UX-design laten reviewen? Door mijn brede ervaring vind ik overal winstpunten. Laat een grondige inspectie uitvoeren.
E-commerce advies. Als groeistrateeg bied ik strategische ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken. Van CMS-keuze en partnerselectie tot specifieke marketinguitdagingen. Laten we sparren.
Leg me jouw groeivraagstuk voor in een vrijblijvende kennismaking.