Waarom staan influencers te springen om samen te werken met LAB?
Begonnen als lokale verfwinkel, groeide LAB uit tot hét voorkeursmerk voor interieurliefhebbers. Waar liefde voor je product, scherpe keuzes en ijzersterke content je kunnen brengen.
WAT MAAKT HET GROEIVERHAAL VAN LAB ZO INSPIREREND? LAB is het perfecte voorbeeld van hoe je een traditioneel product weer spannend maakt. Het groeide uit tot stijlvol voorkeursmerk dat kleur geeft aan een wat stoffige markt. Door extreme liefde voor het product, een afgebakende doelgroep en door zich te laten inspireren door andere branches.
Met content op het niveau van professionele woonbladen werd LAB een favoriet onder BN’ers en influencers. Maar voor mij laat LAB vooral zien: lef hebben loont. Blijf jezelf opnieuw uitvinden, durf scherpe keuzes te maken en zie kansen waar anderen problemen zien.
Foto door Lotte van Uittert
Over LAB
In een kleine winkel in Bussum begon Robert Schellekens in 2010 met Vestingh: een lokale speciaalzaak voor verf, glas en houten vloeren. De lancering van het eigen verfmerk LAB paint, de overname van behangmerk Luxury By Nature en een uitgesproken visie maakten LAB tot gevestigde naam. Bekende Nederlanders en influencers willen niks liever dan samenwerken en het merk staat op de designradar van duizenden interieurprofessionals. Vanuit Amersfoort en Bussum werken zo’n 50 collega’s elke dag aan het meest inspirerende woonmerk van Nederland.
Ik sprak LAB founder Robert. Voor mij een bijzonder gesprek, aangezien Vestingh ruim 10 jaar geleden al één van mijn eerste online marketing klanten was en ik LAB nog altijd help in hun online reis.
Wat je van LAB kan leren op het gebied van online marketing:
Heb 100% scherp voor wie je het doet
Vanaf de oprichting van LAB paint in 2017 was duidelijk voor wie het merk er is: interior lovers en interieurprofessionals. Hoe specifieker je weet wie je aan wilt spreken, hoe sterker je boodschap wordt. LAB is er niet voor iedereen en juist dat maakt het sterk.
Investeer in unieke content
Iedereen kan adverteren. Maar via unieke en hoogwaardige content echt een merk bouwen dat bindt, is weinig bedrijven gegeven. LAB bouwt een voorkeursmerk door interieurliefhebbers elke dag weer te inspireren. “Gemiddeld schildert iemand misschien 1x in de 6 jaar haar huis. Door in de tussentijd top-of-mind te blijven, weet ik zeker dat ze de volgende keer ook wel bij ons terechtkomt.”
Laat je inspireren door andere branches
Als verfmerken alleen maar naar elkaar kijken ter inspiratie, begint alles en iedereen op elkaar te lijken. LAB kijkt juist naar andere branches om van de gebaande paden te wijken. Het haalt bijvoorbeeld veel inspiratie uit de fashion. Dit zorgt voor een onderscheidende uitstraling, niet de volgende grijze muis.
Wat je van LAB kan leren over het bouwen van een toekomstbestendige e-commerce organisatie:
Zie elke bedreiging als een kans
“Alle problemen die op ons afkomen, buig ik in no-time om naar een kans.” Het tekent de flexibele mindset van Robert en dus van LAB. Toen Corona uitbrak, werd razendsnel een nieuwe locatie gevonden, de inpakstraat uitgebreid en het bedrijf juist opgeschaald. ‘Never waste a good crisis’ zeggen ze wel eens. Voor LAB werd de Coronacrisis een extreme groeiversneller.
Durf harde keuzes te maken
Focus is het toverwoord. Als je voelt dat je een bepaalde richting op moet, doe het. Óók als dat geld kost. Vestingh sneed eerst de bedrijfstak van houten vloeren weg; later ook het glas. Op korte termijn kostte dat tonnen omzet, maar het bracht volledige focus op verf. Ook de keuze voor een premium segment product is een stevige: 80% van de potentiële markt valt immers weg. Maar kiezen is gekozen worden.
Zet iedereen in z’n kracht & maak jezelf misbaar
Doe waar jij blij van wordt en laat de rest aan professionals die er beter in zijn. Op die manier maak je jezelf misbaar, zet je iedereen in z’n kracht en bouw je een sterk team. “Als ik nu 2 maanden weg ben, draait alles gewoon door. Onlangs deelde een collega op LinkedIn dat werken bij LAB elke dag een feestje is. Voor mij als eigenaar het mooiste compliment dat ik kan krijgen.”
Haal externe kennis in huis
Bij Cloudpillo kwam mijn favoriete Steve Jobs-quote al terug: “It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do. We hire them, so they can tell us what to do.” Ondanks Roberts eigen sterke visie, staat hij altijd oprecht open voor ideeën van anderen. Een goed voorbeeld: met de oud-hoofdredactrice van vtwonen werd een specialist in huis gehaald. De contentstrategie van LAB ging op basis van haar ideeën volledig op de schop. Te vaak zie ik ondernemers die specialisten aanhaken, maar alsnog zelf het laatste woord willen voeren.
Maar als ik 1 quote van Robert moet pakken die het succes van LAB vangt, is het onderstaande. Het zegt alles over de visie, cultuur en marketingstrategie:
“De grootste verklaring voor ons succes is de liefde voor het product. Daar besmetten we intern en extern iedereen mee. Dat zie je terugkomen in alles wat we doen en in alle content die we produceren. LAB durft af te wijken van de standaard. In een soms wat stoffigere markt val je dan vanzelf op.”
Ook geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen?
Food for thought
“Iedereen kan adverteren, maar wij bouwen met hoogwaardige content op een duurzame manier een felbegeerd merk.” LAB heeft heel scherp wat het verschil is tussen gevonden worden en gekozen worden.
Het zwaartepunt ligt op “de bovenkant van de funnel” zoals marketeers dat zo mooi zeggen. LAB gelooft dat het dan ‘onderin de funnel’ vanzelf ook wel goedkomt.
Merken bouwen. Het is een onderwerp waar ik de laatste maanden veel mee bezig ben. Want wat is in de komende jaren nog de rol van platte dozenschuivers?
Ik daag je uit om daar vandaag eens kritisch op te evalueren: geef je jouw klant wel een serieuze reden om voor jou te kiezen? Los van prijs of levertijd, hoe kan jij echt het voorkeursmerk worden in jouw markt?
Dat was ‘m voor vandaag.
Kleine spoiler voor de volgende editie: mijn volgende gast bouwt niet alleen duurzaam een merk, ze bouwt ook een duurzaam merk. Denk plasticvrij, denk aan je badkamer. En meer zeg ik er nog niet over… 🧼 🧽
Spreek je in september weer!
Groe(i)t,
Andy Vinkenborg
PS: ben jij of ken jij een webshop die het verdient centraal te staan in een volgende editie? Mail me op andy@andyvinkenborg.nl
PPS: specifiek e-commerce groeivraagstuk en zin om er samen een oplossing voor te vinden? Leg ‘m me voor in een vrijblijvende kennismaking. Wie weet kan ik je verder helpen.