Van ingeving op reis tot miljoenenbedrijf: Dutchies flikte het in 2,5 jaar
In nog geen 2,5 jaar tijd groeide Dutchies naar een miljoenenomzet, een team van 20 collega's en een merk dat uitbreidt naar Duitsland, de UK en Frankrijk. Wat kan jij leren van hun ondernemersreis?
WAT MAAKT HET GROEIVERHAAL VAN DUTCHIES ZO INSPIREREND? Anne heeft een duidelijke visie op bedrijfscultuur en goed doen. “Grab life with both hands” is de rode draad in alles wat ze doet. Geen obsessie met omzet, maar bouwen aan een betekenisvol merk. Het resultaat? Van 0 naar 20 collega’s en een miljoenenomzet in 2,5 jaar tijd. Impressive!
Over Anne & Dutchies
Dutchies.com verkoopt luxe, leren telefoonhoesjes voor vrouwen. In nog geen 2,5 jaar tijd won de webshop de Shopping Awards voor Beste Nieuwkomer, werden de hoesjes uitgeroepen tot Product van het jaar 2024-2025 en breidt het merk zich uit naar Duitsland, de UK en Frankrijk.
‘Happy owners’ Anne de Korte en haar man Pim Douw startten het bedrijf tijdens hun reis door Afrika. Een jaar lang met een 4x4 en hun 2 dochters op avontuur door het continent. Bij terugkomst startte de inspirerende ondernemersreis van Dutchies.
Ik ging op bezoek bij Dutchies in Benschop.
Wat je van Dutchies kan leren qua marketing:
Creëer je eigen hype
Dutchies bewijst dat je als webshop niet afhankelijk hoeft te zijn van feestdagen of piekmomenten. Met Dutchies Days creëerden ze hun eigen piekmoment in een rustige tijd van het jaar. Door vooraf slim momentum op te bouwen via hun Instagram-community, ontstond het gevoel van urgentie en exclusiviteit. Gevolg: meer dan 2.000 bestellingen op één dag. Denk dus niet alleen in bestaande campagnes en events, maar bouw je eigen buzz.
Zelf doen vs uitbesteden
In de opschaalfase haakte Dutchies bureaus aan om snelheid te maken. Maar hoe groter het bedrijf, hoe meer weer terug in huis wordt gehaald. Waarom? Zelf doen is soms flexibeler en effectiever dan eerst een partner te moeten briefen. Zeker bij seizoenscollecties of snelle acties (die zijn er bij Dutchies in overvloed) is het cruciaal om kort op de bal te zitten. Het is nooit in beton gegoten, dus blijf kritisch: wat past op dit moment bij jouw bedrijf?
De kracht van een community
Dutchies kent haar doelgroep door en door, en dat merk je aan alles. Klanten delen spontane spiegelselfies op Instagram, zijn betrokken bij campagnes en BN’ers en influencers kopen uit zichzelf de telefoonhoesjes. Door je community te betrekken, krijg je een marketingmachine die draait op oprechte betrokkenheid. En dat is goud waard.
Wat je van Dutchies kan leren over het bouwen van een toekomstbestendige e-commerce organisatie:
Laat je missie leidend zijn, niet je omzet
Dutchies groeit hard, maar Anne stuurt niet puur op omzet. Door haar missie centraal te stellen (impact maken, teruggeven, mensen in hun kracht zetten), volgt de omzet “vanzelf”. Een sterke missie geeft richting, trekt de juiste mensen aan en maakt je merk zoveel sterker.
Maak mensen echt verantwoordelijk
Anne heeft bij Dutchies een cultuur van autonomie en eigenaarschap gebouwd. Van de inkoper die haar durft te overrulen tot marketeers die uit zichzelf live gaan op TikTok: iedereen haalt het maximale uit haar eigen projecten. Dat zorgt voor snelheid, creativiteit en betrokkenheid. Als je alles zelf blijft controleren, rem je je bedrijf af. “Loslaten heeft Dutchies zoveel beter en leuker gemaakt.”
Of zoals Anne alles zelf zo mooi samenvatte:
Doe dingen die dicht bij je hart liggen. Als je dat doet, ben ik ervan overtuigd dat succes vanzelf komt. En vooral: dat je er oprecht plezier in hebt. Het leven is te kort om dingen tegen je zin te doen. Als je later terugkijkt, denk je echt ‘dit is voorbij gevlogen’. Grab life with both hands. Ga ervoor!
Geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen?
Ik klapte bijna uit elkaar van inspiratie na mijn ontmoeting met Anne. Jij hopelijk ook na het lezen van dit Groeiverhaal. Tot de volgende!
Groe(i)t,
Andy Vinkenborg
PS: ben je of ken je een webshop die het verdient de volgende editie centraal te staan? Mail me op andy@andyvinkenborg.nl
PPS: Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:
Winnende Webshopstrategie. Binnenkort start ik met de pilot van mijn jaartraject. Van losse marketingflodders naar voorspelbare en schaalbare omzetgroei. Wil je de eerste succescase worden tegen een testtarief? Stuur me een berichtje.
Expert Review. Het voorgestelde jaarplan van je marketingpartner, een campagne-opzet of een UX-design laten reviewen? Door mijn brede ervaring vind ik overal winstpunten. Laat een grondige inspectie uitvoeren.
E-commerce advies. Als groeistrateeg bied ik strategische ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken. Van CMS-keuze en partnerselectie tot specifieke marketinguitdagingen. Laten we sparren.
Leg me jouw groeivraagstuk voor in een vrijblijvende kennismaking.