Zo behaalt en behoudt Cloudpillo bizarre groei: 36 miljoen in 4 jaar
Een onderscheidend product, continue focus op het (uit)bouwen van een merk en vooral: er elke dag alles aan doen om een beetje beter te worden. Zo bouwde Cloudpillo een miljoenenbedrijf.
WAT MAAKT HET GROEIVERHAAL VAN CLOUDPILLO ZO INSPIREREND?
In recordtempo doorgroeien naar een jaaromzet van 36 miljoen, een team van 29 collega’s en continu genoemd worden als “het bedrijf dat marketing heeft begrepen”. En niet te vergeten: dat met oprichters van toen 18 en 19 jaar oud.
Voor mij is Cloudpillo hét perfecte voorbeeld van waarom ik zo van e-commerce hou. Als je product goed is en je weet wat je aan het doen bent, kan het hard gaan. Of ongekend hard, zoals in hun geval.
Over Cloudpillo
Cloudpillo.nl begon in 2021 met de verkoop van aanpasbare hoofdkussens. Nadat in het eerste jaar al 40.000 kussens werden verkocht, breidde het assortiment uit naar matrassen, dekbedden en beddengoed. Naast Nederland is Cloudpillo ook volle bak actief in Duitsland en de UK. Het bedrijf bestaat inmiddels uit 29 man en wordt gerund door oprichters Lars van der Wijst en Jens Timmers.
Op het hoofdkantoor in Den Bosch sprak ik met founder & CMO Lars. Over zijn ondernemersreis, marketingkeuzes en waarom hij zich elke dag bewust ergert.
Wat je van Cloudpillo kunt leren op het gebied van online marketing:
Begin met een boodschap, niet met een aanbod
Vanaf dag 1 verkoopt Cloudpillo een verhaal, niet alleen een product. Waar andere partijen kiezen voor een soms platte, commerciële boodschap als “Wij hebben een kussen, koop het”, richtte Cloudpillo zich meteen op het merk. Inclusief video waarop het probleem van de slaapbranche duidelijk werd en wat hun oplossing anders maakt.
Lokale marketing vereist lokale nuances
Veel webshops denken dat internationaliseren ‘even een vinkje aanzetten’ is. Cloudpillo liep bij elke internationale lancering tegen nieuwe uitdagingen aan. Van afwijkende standaardmaten voor kussens in Duitsland tot een gebrek aan consumentenvertrouwen. Neem elke nieuwe markt serieus en pas je aan.
Verkoop voordelen, geen functies
Veelgehoord in marketing: ‘benefits over features’. Zo concreet als bij Cloudpillo kom ik het niet vaak tegen. Waar de hele branche zich richt op beter slapen, zet Cloudpillo zichzelf neer als het merk voor de dag. Zij zorgen ervoor dat je energiek uit bed stapt. Lekker slapen is niet het doel, maar een middel.
Het gezicht achter je bedrijf doet ertoe
Toen Cloudpillo startte, werd externe ‘senioriteit’ ingeschakeld om op beeld volwassener over te komen. Dat werkte, maar al gauw werd de zwakte omgezet in een kans. De founder story met 2 jonge oprichters is nu juist een pluspunt. Denk bewust na over hoe je gezien wilt worden.
Wat je van Cloudpillo kunt leren over het bouwen van een toekomstbestendige e-commerce organisatie:
Denk in schaal, al vanaf zo vroeg mogelijk
Vanaf dag 1 is de logistiek van Cloudpillo uitbesteed. Niet omdat Lars & Jens er geen zin in hadden, maar omdat ze al direct inzagen dat een grote fulfilmentpartij het A) beter zou kunnen dan zij en B) veel betere tarieven en voorwaarden kon bieden door hun schaal. Wees continu alert op dat soort schaalvoordelen.
Huur mensen in die beter zijn dan jij
Groeien betekent dingen loslaten, maar alleen als je erop vertrouwt dat het in goede handen is. Cloudpillo startte vroeg met het aannemen van seniors. Steve Jobs omschreef het ooit mooi: “It doesn't make sense to hire smart people and tell them what to do. We hire smart people so they can tell us what to do.'”
Leg je kernwaarden vast en laat het overal terugkomen
Cloudpillo lééft haar kernwaarden. Ze staan op de muur en zijn het uitgangspunt tijdens beoordelingsgesprekken. Zo komen kernwaarden echt tot leven in de hele organisatie en trek je het juiste talent aan. De kernwaarden van Cloudpillo zijn:
Ownership: voel je verantwoordelijk voor wat je doet
Entrepreneurship: wees een ondernemer binnen de organisatie
Think big: wees pro-actief en bouw aan iets groots
Play to win: experimenteer samen en doe er alles aan om te winnen
Do not settle for mediocrity: als we het doen, doen we het goed
Eén van die kernwaarden - Play To Win - komt terug in een quote van Lars die zijn visie op ondernemen mooi samenvat:
“Ik geloof in elke dag een beetje beter willen worden. Niet als slogan, maar als gewoonte: stoor jezelf elke dag bewust aan dingen die beter kunnen en fix ze meteen.”
Geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen over de bizarre groei van Cloudpillo?
Ik heb nog dagen zitten nastuiteren van mijn gesprek met Lars. Hopelijk haal jij er net zoveel inspiratie uit als ik.
Laat me vooral weten wat je van dit Groeiverhaal vond. Dat kan gewoon in een directe reply op deze mail.
Hoe dan ook, tot de volgende!
Groe(i)t,
Andy Vinkenborg
PS: ben je of ken je een webshop die het verdient de volgende editie centraal te staan? Mail me op andy@andyvinkenborg.nl
PPS: Als je er klaar voor bent, zo kan ik je helpen:
De Webshop Groeiversneller. Je webshop groeit, maar iets blokkeert je. In 1 dag breken we daar samen doorheen, zodat jij weer vol vertrouwen kunt opschalen. In de weken daarna help ik je om door te pakken. Zo blijft het niet bij plannen of goede bedoelingen, maar komt je bedrijf écht in beweging.
Winnende Webshopstrategie. Binnenkort start ik met de pilot van mijn jaartraject. Van losse marketingflodders naar voorspelbare en schaalbare omzetgroei. Wil je de eerste succescase worden tegen een testtarief? Stuur me een berichtje.
Losse sparringsessies. Als groeistrateeg bied ik ondersteuning bij het oplossen van al jouw vraagstukken. Van CMS-keuze en partnerselectie tot specifieke marketinguitdagingen. Laten we sparren.
Leg me jouw groeivraagstuk voor in een vrijblijvende kennismaking.